REPREZENTĂRI EKPHRASTICE ÎN LITERATURĂ

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Batranu Reprezentari ekphrastice C1 S
REPREZENTĂRI EKPHRASTICE ÎN LITERATURĂ

Steluţa BĂTRÎNU

LUMEN – Copyright © 2023 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit    PAGINI: 334 LIMBA: Română

ISBN:978-973-166-622-8

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Fragment din volum 1

CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.ro


Descriere:

Autor | Steluţa BĂTRÎNU

Steluța Bătrînu a absolvit Liceul Pedagogic „Spiru Haret” din Focșani, continuând cu Facultatea de Litere a Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău și cu mastere în specialitate: Limba franceză. Practici de comunicare (în limba franceză) și Comunicare, creativitate și competențe psihosociale în organizații.Este doctor în filologie (2021) și a colaborat, cu studii, în volume colective: Cultural intertexts (2015), Discourse as a form of multiculturalism in literature and communication (2015), Debates on Globalisation. Approaching National Identity through Intercultural Dialogue (2015), Communication interculturelle et littérature: „Bătălii canonice și schimbarea paradigmelor culturale” (2016), Spaţii culturale deschise: latinitate şi romanitate (2016), Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi: Lexic comun/Lexic specializat (2017), dar și cu articole în alte publicații.


Domenii de interes:

  • literatură

CUPRINS

Cuvânt-înainte……………………………………………………………. 7

Argument

  1. Excurs teoretic asupra conceptului de ekphrasis.
    Definiţii, accepţii, clasificări. Modele de lectură
    a textului literar cu elemente ekphrastice
  2. Reprezentări ekphrastice în literatura europeană

II.1. Ekphrasisul ficţional şi verosimil în romanele
lui Tracy Chevalier

II.1.1. Tracy Chevalier-Fata cu cercel de perlă

II.1.2. Vermeer şi scenele de zi

II.1.3. Depictarea cotidianului

II.2. Tracy Chevalier-Doamna şi licornul

II.2.1. Puzzle-ul mille-fleurs

II.2.2. Dictarea unui iconocover

II.2.3. Despre un trompe l’oeil indus

II.3. Reprezentări ale ekphrasis-ului în romanul Dansatoarea lui Degas de Kathryn Wagner

II.3.1. Kathryn Wagner-Dansatoarea lui Degas

II.3.2. Abandonarea imaginii idealizate

II.3.3. Baletul, o altă dimensiune a expresiei

II.3.4. Timp şi devenire în spaţiu închis

II.3.5. Ekphrasisul. Mediator al discursului
chinestezico-pictural

II.4. Despre îngăduirea lumii proscrise în artă. Spaţiul-refugiu în romanul Vânătoarea de stele de Zoé Valdés

II.4.1. Zoé Valdés – Vânătoarea de stele

II.4.2. Ekphrasis (auto)biografic

II.4.3. Reconstruirea sinelui în straturi vizuale

II.5. Faţete hibridate ekphrastice în romanul Casa de lângă lac de Kate Morton

II.5.1. Kate Morton-Casa de lângă lac

II.5.2. Poate o imagine să declanşeze acţiunea romanescă?

II.5.3. Spaţiul-tampon al stampei nipone

II.5.4. Fotografie şi tablou

II.5.5. Fotografia, tehnică de investigare

II.5.6. Romanul foto-literar

II.6. Replică la căutarea inspiraţiei pierdute: Doamnă în roşu pe fundal cenuşiu de Miguel Delibes

II.6.1. Miguel Delibes-Doamnă în roşu pe fundal cenuşiu

II.6.2. Când îngerii nu mai coboară

II.6.3. Ekphrasis noţional

III. Reprezentări ekphrastice în literatura română

III.1. Ekphrasis sinestezic în romanul
eliadesc Domnişoara Christina

III.1.1. Mircea Eliade-Domnişoara Christina

III.1.2. Fantasticul cronotopic…………………………………………………………….

III.1.3. Monopolul erotico-vizual

III.1.4. Întrupări sciografice

III.1.5. Deschiderea textului prin lectură sinestezică

III.2. Ekphrasis prin sineizare

III.2.1. Sorin Titel-Femeie, iată fiul tău

III.2.2. Tăcerea peisajului sufletesc

III.2.3. Decupajul povestirilor grafice

III.2.4. Tot despre tăcere…

III.3. Oglindirea realismului de factură socială în romanul Galeria cu viţă sălbatică de Constantin Ţoiu

III.3.1. Constantin Ţoiu-Galeria cu viţă sălbatică

III.3.2. Panorama unei realităţi ameninţătoare

III.3.3. Reprezentarea satirică a cotidianului

III.4. Romanul Căderea în lume de Constantin Ţoiu

III.4.1. Constantin Ţoiu-Căderea în lume

III.4.2. Victoria din Samotrache. Sympathia şi dispathia

III.4.3. Gioconda sau Mona Lisa-Leonardo da Vinci

III.4.4. Confuzie ekphrastică. Minciună ekphrasică

III.4.5. Decorul sau subiectul? Portret ekphrastic

III.5. Lady V. de Dumitru Radu Popa. Ekphrasis, efort al transmigraţiei către descifrarea sinelui

III.5.1. Dumitru Radu Popa-Lady V.

III.5.2. Pe urmele unui exilat

III.5.3. Ekphrasis-proiecţie cartografică

III.5.4. Tabloul-oglindă

III.5.5. Ekphrasis propriu-zis

III.5.6. Păşirea înspre transcendental

III.5.7. Eros şi ekphrasis

III.5.8. Logocentrism şi oculocentrism

III.6. Metamorfoza vieţii în alb şi negru cernit: Fluturele negru de Radu Paraschivescu

III.6.1. Radu Paraschivescu-Fluturele negru

III.6.2. Pe urmele unui nomad

III.6.3. Caravaggio, un înger damnat

III.6.4. Minunea dintr-o crisalidă

III.6.5. Cultul pentru corp în tuşe naturaliste

III.6.6. Radiografia unei existenţe

Concluzii

Bibliografie

Author: Editura Științifică LUMEN