50,00 lei
Stoc epuizat
Descriere
Steluţa BĂTRÎNU
LUMEN – Copyright © 2023 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE
FORMAT: Tipărit PAGINI: 334 LIMBA: Română
ISBN:978-973-166-622-8
CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.ro
Descriere:
Autor | Steluţa BĂTRÎNU
Steluța Bătrînu a absolvit Liceul Pedagogic „Spiru Haret” din Focșani, continuând cu Facultatea de Litere a Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău și cu mastere în specialitate: Limba franceză. Practici de comunicare (în limba franceză) și Comunicare, creativitate și competențe psihosociale în organizații.Este doctor în filologie (2021) și a colaborat, cu studii, în volume colective: Cultural intertexts (2015), Discourse as a form of multiculturalism in literature and communication (2015), Debates on Globalisation. Approaching National Identity through Intercultural Dialogue (2015), Communication interculturelle et littérature: „Bătălii canonice și schimbarea paradigmelor culturale” (2016), Spaţii culturale deschise: latinitate şi romanitate (2016), Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi: Lexic comun/Lexic specializat (2017), dar și cu articole în alte publicații.
Domenii de interes:
- literatură
CUPRINS
Cuvânt-înainte……………………………………………………………. 7
Argument
- Excurs teoretic asupra conceptului de ekphrasis.
Definiţii, accepţii, clasificări. Modele de lectură
a textului literar cu elemente ekphrastice - Reprezentări ekphrastice în literatura europeană
II.1. Ekphrasisul ficţional şi verosimil în romanele
lui Tracy Chevalier
II.1.1. Tracy Chevalier-Fata cu cercel de perlă
II.1.2. Vermeer şi scenele de zi
II.1.3. Depictarea cotidianului
II.2. Tracy Chevalier-Doamna şi licornul
II.2.1. Puzzle-ul mille-fleurs
II.2.2. Dictarea unui iconocover
II.2.3. Despre un trompe l’oeil indus
II.3. Reprezentări ale ekphrasis-ului în romanul Dansatoarea lui Degas de Kathryn Wagner
II.3.1. Kathryn Wagner-Dansatoarea lui Degas
II.3.2. Abandonarea imaginii idealizate
II.3.3. Baletul, o altă dimensiune a expresiei
II.3.4. Timp şi devenire în spaţiu închis
II.3.5. Ekphrasisul. Mediator al discursului
chinestezico-pictural
II.4. Despre îngăduirea lumii proscrise în artă. Spaţiul-refugiu în romanul Vânătoarea de stele de Zoé Valdés
II.4.1. Zoé Valdés – Vânătoarea de stele
II.4.2. Ekphrasis (auto)biografic
II.4.3. Reconstruirea sinelui în straturi vizuale
II.5. Faţete hibridate ekphrastice în romanul Casa de lângă lac de Kate Morton
II.5.1. Kate Morton-Casa de lângă lac
II.5.2. Poate o imagine să declanşeze acţiunea romanescă?
II.5.3. Spaţiul-tampon al stampei nipone
II.5.4. Fotografie şi tablou
II.5.5. Fotografia, tehnică de investigare
II.5.6. Romanul foto-literar
II.6. Replică la căutarea inspiraţiei pierdute: Doamnă în roşu pe fundal cenuşiu de Miguel Delibes
II.6.1. Miguel Delibes-Doamnă în roşu pe fundal cenuşiu
II.6.2. Când îngerii nu mai coboară
II.6.3. Ekphrasis noţional
III. Reprezentări ekphrastice în literatura română
III.1. Ekphrasis sinestezic în romanul
eliadesc Domnişoara Christina
III.1.1. Mircea Eliade-Domnişoara Christina
III.1.2. Fantasticul cronotopic…………………………………………………………….
III.1.3. Monopolul erotico-vizual
III.1.4. Întrupări sciografice
III.1.5. Deschiderea textului prin lectură sinestezică
III.2. Ekphrasis prin sineizare
III.2.1. Sorin Titel-Femeie, iată fiul tău
III.2.2. Tăcerea peisajului sufletesc
III.2.3. Decupajul povestirilor grafice
III.2.4. Tot despre tăcere…
III.3. Oglindirea realismului de factură socială în romanul Galeria cu viţă sălbatică de Constantin Ţoiu
III.3.1. Constantin Ţoiu-Galeria cu viţă sălbatică
III.3.2. Panorama unei realităţi ameninţătoare
III.3.3. Reprezentarea satirică a cotidianului
III.4. Romanul Căderea în lume de Constantin Ţoiu
III.4.1. Constantin Ţoiu-Căderea în lume
III.4.2. Victoria din Samotrache. Sympathia şi dispathia
III.4.3. Gioconda sau Mona Lisa-Leonardo da Vinci
III.4.4. Confuzie ekphrastică. Minciună ekphrasică
III.4.5. Decorul sau subiectul? Portret ekphrastic
III.5. Lady V. de Dumitru Radu Popa. Ekphrasis, efort al transmigraţiei către descifrarea sinelui
III.5.1. Dumitru Radu Popa-Lady V.
III.5.2. Pe urmele unui exilat
III.5.3. Ekphrasis-proiecţie cartografică
III.5.4. Tabloul-oglindă
III.5.5. Ekphrasis propriu-zis
III.5.6. Păşirea înspre transcendental
III.5.7. Eros şi ekphrasis
III.5.8. Logocentrism şi oculocentrism
III.6. Metamorfoza vieţii în alb şi negru cernit: Fluturele negru de Radu Paraschivescu
III.6.1. Radu Paraschivescu-Fluturele negru
III.6.2. Pe urmele unui nomad
III.6.3. Caravaggio, un înger damnat
III.6.4. Minunea dintr-o crisalidă
III.6.5. Cultul pentru corp în tuşe naturaliste
III.6.6. Radiografia unei existenţe
Concluzii
Bibliografie