
SUFLET INTRUPAT SI TRUP INSUFLETIT
LUMEN – Copyright © 2008 – Colecția POESIS & BELETRISTICA
FORMAT: Tipărit PAGINI: 205 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-088-2
CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.ro, Libraria virtuala LUMEN, Librarie.net, Teamdeals.ro
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Descriere:
Eseul „Suflet întrupat şi trup însufleţit” este teza de doctorat a autoarei, cu modificările impuse de cerinţele editoriale. Alina Barbu, absolventă a Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine din Universitatea Bucureşti, este lector doctor la Academia Navală din Constanţa. Sarcina asumată este una dificilă, înainte de toate prin includerea unui masiv corpus de texte, dar şi prin iniţiativa de a fi traducătoarea lor. Dificultatea este compensată de coerenţa specifică, transpunerea în limba română fiind asigurată, cum am spus, de acelaşi „interpret”. Remarcăm seriozitatea redactării studiului, bogata informaţie şi fineţea analitică. Abordarea se face din perspectiva istoriei literare şi avem de-a face cu o prezentare echilibrată a opiniilor unor comentatori anteriori, de evidentă reputaţie, şi a acelora proprii. În totalitatea lui, eseul trebuie privit ca un demers meritoriu de a împinge mai departe cercetările în această direcţie.O „Introducere” limpidică expune finalitatea eseului, şi anume „să prezinte universul informaţional din secolul al XVII-lea, opiniile gânditorilor şi moraliştilor asupra sufletului şi trupului, cât şi reflectarea acestora în poezia barocă şi metafizică din Anglia şi Franţa”.
CUPRINS
CUVÂNT ÎNAINTE (pp. 9-12)
INTRODUCERE (pp. 13-24)
CAPITOLUL I (pp. 25-108) – Noul cogito – existență şi spațialitate
Corpul ca simbolică generală a lumii; Transcendența. Raportul cu altul, cu semenul; Alteritatea sau experiența eşecului în poezia barocă franceză; Trupul femeii ca ego alienat baroc; colonialism, element pecuniar şi dragoste în poezia metafizică.
CAPITOLUL II (pp. 109-130) – Apa -element revelator al frumuseții feminine în poezia barocă din Franța
Metamorfismul elementului acvatic; Ipostaze baroce ale materiei lichide; Oglinda apei ca utilitate psihologică.
CAPITOLUL III (pp. 131-154) – Tehnici grafice ale discursului în poezia metafizică
Fundamentarea psihologică a tehnicilor grafice în poezia metafizică; Realitate extraverbală şi reprezentare grafică; Artificiu în poezia secolului xx.
CAPITOLUL IV (pp. 155-186) – Elemente de retorică în poezia barocă şi metafizică
Instrumentar retoric baroc; Individualitate stilistică şi viziune artistică în poezia metafizică.
CONCLUZII (pp. 187-194)
BIBLIOGRAFIE (pp. 195-204)
ANTOLOGII (p. 205)
DESPRE AUTOR
Alina BARBU este Lector Doctor la Academia Navală din Constanța. Absolventă a Facultății de Limbi şi Literaturi Străine din Universitatea Bucureşti, a publicat numeroase articole pe teme educaționale, sociologice și literare.