TRAGICUL IN FILOSOFIA EXISTENTIALISTA FRANCEZA
LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE
FORMAT: Tipărit PAGINI: 476 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-154-4
CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.ro, Libraria virtuala LUMEN, Elefant.ro, Librarie.net, Librariaeminescu.ro, Anticariat-unu.ro, Targulcartii.ro, Oceanus.ro
CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it, Amazon.sg, Elefant.md, Mesageria.md, Abebooks.co.uk
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Descriere:
Volumul trateaza doua abordari fundamentale: derivarea unei ontologii a tragicului pornind de la cercetarile si metodele de cercetare ale acestor filozofi si identificarea perspectivei (implicite sau explicite) filozofilor analizati asupra tragicului. In preambulul lucrarii autorul realizeaza o definire a tragicului, urmata de o ontologie, cu aplecare inspre structura constiintei si problema sensului in tragism. In urm?toarele sase parti este prezentata problematica tragicului in operele principalilor filosofi existentialisti francezi: Maurice Merleau – Ponty, Jean Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Albert Camus si Emanuel Levinas. Volumul reprezinta o radiografiere ampla si substantiala a diferitelor ipostaze pe care tragicul le poate lua in viata umana si mai ales a transformarilor pe care le produce asupra existentei fiinte umane. Parcurgerea acestei lucrari prezinta tragicul ca o stare necesesara a constiintei umane pentru smulgerea sa din multe proiecte inadecvate parcurse la un moment dat. Trairea tragicului determina un feed-back ce impulsioneaza constiinta sa-si reajusteze proiectele in interiorul limitei ce si-a aratat chipul. „Cantitatea” de tragic traita de-a lungul unei vietii da intr-un fel particular seama de gradul de autenticitate al acelei vieti, aratand care a fost raportul persoanei cu limitele sale. (Autorul)
Domenii de interes:
- filosofie
- existentialism
- Maurice Merleau-Ponty
- ontologie sartriana
- Simone de Beauvoir
- Albert camus
- Emmanuel Levinas
CUPRINS
INTRODUCERE (pp. 13-20)
CAPITOLUL I (pp. 21-46) – Preambul: definirea tragicului
Confruntarea cu limita ca modalitate de naştere a tragicul; Trăirea tragicului; Despre posibilitatea unei ontologii a tragicului; Căi de ieşire din tragic.
CAPITOLUL II (pp. 47-116) – Ontologia tragicului
Structura conştiinţei şi domeniul tragicului; Problema sensului în contextul tragicului.
CAPITOLUL III (pp. 117-178) – Maurice Merleau-Ponty: percepţia, apercepţia şi intenţionalitatea în naşterea tragicului
Reconsiderarea rolului corpului; Percepţia de sine; Unitatea simţurilor; Schema corporală; Rolul senzaţiilor; Constituirea obiectului; Structura percepţiei; Percepţia şi spaţiul; Percepţia şi temporalizarea; Existenţă şi experienţă; Percepţia în contextul lumii; Aspecte ale Sensului: gândirea şi vorbirea; Intersubiectivitatea şi sensul; Apercepţie şi intenţionalitate; Percepţia ca deschidere către tragic.
CAPITOLUL IV (pp. 179-260) – Despre posibilitatea tragicului în ontologia sartriană
Perspective ale esteticii sartriene: literatul şi poetul; Emoţia şi imaginarul din perspectiva tragicului; Eu-l, Sinele şi pentru-sinele; Conştiinţa (de) sine; Momentul thetic; Despre neant şi neantizare ca generatoare de tragic; Raportul cu Celălalt ca posibil izvor al tragicului; Sensul libertăţii; Naşterea sensului; Corpul şi conştiinţa; Naşterea lumii; Dispoziţia afectivă; Proiectul de-a fi ca existenţial; Psihanaliza existenţială; Reaua-credinţă şi tragicul; Autenticitatea şi inautenticitatea; Sensuri ale tragicului în filozofia sartriană.
CAPITOLUL V (pp. 261-326) – Simone de Beauvoir. Al doilea sex sau despre tragicul ce intervine în mod cotidian
Destinul tragic al femeii; Aspecte tragice ale sexualităţii; Asemănări şi diferenţe în naşterea tragicului; Perspective axiologice în raportul dintre cele două sexe; Autenticitatea şi inautenticitatea ca perspective asupra tragicului; Raportarea la religie ca element al tragicului; Disputa cu limita; Libertatea şi tragicul; Ipostaze ale tragicul determinat de diferenţele sexuale.
CAPITOLUL VI (pp. 327-396) – Albert Camus: de la absurd la tragic
Geneza absurdului; Sensul absurdului; Depăşirea absurdului; Absurdul şi tragicul.
CAPITOLUL VII (pp. 397-448) – Emmanuel Lévinas: posibilitatea tragicului din perspectiva eticii
Fiinţa sau regiunea ontologiei; Dincoace şi dincolo; Ontologia ca totalitate; Transcendenţa sau Infinitul; Timpul fiinţei şi temporalitatea originară; Perspectiva morală, sau etica Infinitului; Eu-l şi Sine-le; Celălalt şi Altul; Altul din Acelaşi, sau despre naşterea psihismului; Proximitatea ca raportare autentică la Altul; Dorinţa şi Plăcerea; Naşterea Eu-lui; Despre naşterea sensului; Rostirea şi Rostitul; Limita şi naşterea tragicului; Moartea ca neant; Naşterea tragicului.
CAPITOLUL VIII (pp. 449-468) – Încheiere
BIBLIOGRAFIE (pp. 469-474)
ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI
- Cojocaru, D., & Sandu, A. (2011). (Bio) ethical and social reconstructions in transmodernity. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 10(30), 258-276.
- BAHRIN, A. D. (2010). ORIZONTURI PRAGMATICE ALE ABSURDULUI TRAGIC: O LECTURA SEMIOTICA A LUI ALBERT CAMUS. The Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi COMMUNICATION SCIENCES, 3(1).
DESPRE AUTOR
Viorel ROTILA – În prezent lucrez ca Conf. univ. dr. Universitatea „Dunărea de Jos” Galați și ca Director al Centrului de Cercetare și Dezvoltare Socială „Solidaritate”. Sunt licențiat în Filosofie la Universitatea „Dunărea de Jos” Galați, un alt licențiat în Științe Juridice la Universitatea „Danubius” – Galați și un doctorat în Filosofie la Universitatea „Al. Universitatea I. Cuza”- Iasi (Romania). Domeniile mele de interes includ: filosofia minții, filosofia socială, postmodernismul, bioetica, filosofia dreptului, sociologia muncii, sociologia medicală, dreptul muncii, resursele umane și migrația. Am publicat 6 cărți și 20 de articole în Filosofie, 14 de studiu în Sociologie și peste 10 articole în Sociologie și Științe Juridice.