
TRAGICUL IN FILOSOFIA EXISTENTIALISTA FRANCEZA
LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE
FORMAT: Tipărit PAGINI: 476 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-154-4
CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.ro, Libraria virtuala LUMEN, Elefant.ro, Librarie.net, Librariaeminescu.ro, Anticariat-unu.ro, Targulcartii.ro, Oceanus.ro
CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it, Amazon.sg, Elefant.md, Mesageria.md, Abebooks.co.uk
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Descriere:
Volumul trateaza doua abordari fundamentale: derivarea unei ontologii a tragicului pornind de la cercetarile si metodele de cercetare ale acestor filozofi si identificarea perspectivei (implicite sau explicite) filozofilor analizati asupra tragicului. In preambulul lucrarii autorul realizeaza o definire a tragicului, urmata de o ontologie, cu aplecare inspre structura constiintei si problema sensului in tragism. In urm?toarele sase parti este prezentata problematica tragicului in operele principalilor filosofi existentialisti francezi: Maurice Merleau – Ponty, Jean Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Albert Camus si Emanuel Levinas. Volumul reprezinta o radiografiere ampla si substantiala a diferitelor ipostaze pe care tragicul le poate lua in viata umana si mai ales a transformarilor pe care le produce asupra existentei fiinte umane. Parcurgerea acestei lucrari prezinta tragicul ca o stare necesesara a constiintei umane pentru smulgerea sa din multe proiecte inadecvate parcurse la un moment dat. Trairea tragicului determina un feed-back ce impulsioneaza constiinta sa-si reajusteze proiectele in interiorul limitei ce si-a aratat chipul. „Cantitatea” de tragic traita de-a lungul unei vietii da intr-un fel particular seama de gradul de autenticitate al acelei vieti, aratand care a fost raportul persoanei cu limitele sale. (Autorul)
Domenii de interes:
- filosofie
- existentialism
- Maurice Merleau-Ponty
- ontologie sartriana
- Simone de Beauvoir
- Albert camus
- Emmanuel Levinas
CUPRINS
INTRODUCERE (pp. 13-20)
CAPITOLUL I (pp. 21-46) – Preambul: definirea tragicului
Confruntarea cu limita ca modalitate de naştere a tragicul; Trăirea tragicului; Despre posibilitatea unei ontologii a tragicului; Căi de ieşire din tragic.
CAPITOLUL II (pp. 47-116) – Ontologia tragicului
Structura conştiinţei şi domeniul tragicului; Problema sensului în contextul tragicului.
CAPITOLUL III (pp. 117-178) – Maurice Merleau-Ponty: percepţia, apercepţia şi intenţionalitatea în naşterea tragicului
Reconsiderarea rolului corpului; Percepţia de sine; Unitatea simţurilor; Schema corporală; Rolul senzaţiilor; Constituirea obiectului; Structura percepţiei; Percepţia şi spaţiul; Percepţia şi temporalizarea; Existenţă şi experienţă; Percepţia în contextul lumii; Aspecte ale Sensului: gândirea şi vorbirea; Intersubiectivitatea şi sensul; Apercepţie şi intenţionalitate; Percepţia ca deschidere către tragic.
CAPITOLUL IV (pp. 179-260) – Despre posibilitatea tragicului în ontologia sartriană
Perspective ale esteticii sartriene: literatul şi poetul; Emoţia şi imaginarul din perspectiva tragicului; Eu-l, Sinele şi pentru-sinele; Conştiinţa (de) sine; Momentul thetic; Despre neant şi neantizare ca generatoare de tragic; Raportul cu Celălalt ca posibil izvor al tragicului; Sensul libertăţii; Naşterea sensului; Corpul şi conştiinţa; Naşterea lumii; Dispoziţia afectivă; Proiectul de-a fi ca existenţial; Psihanaliza existenţială; Reaua-credinţă şi tragicul; Autenticitatea şi inautenticitatea; Sensuri ale tragicului în filozofia sartriană.
CAPITOLUL V (pp. 261-326) – Simone de Beauvoir. Al doilea sex sau despre tragicul ce intervine în mod cotidian
Destinul tragic al femeii; Aspecte tragice ale sexualităţii; Asemănări şi diferenţe în naşterea tragicului; Perspective axiologice în raportul dintre cele două sexe; Autenticitatea şi inautenticitatea ca perspective asupra tragicului; Raportarea la religie ca element al tragicului; Disputa cu limita; Libertatea şi tragicul; Ipostaze ale tragicul determinat de diferenţele sexuale.
CAPITOLUL VI (pp. 327-396) – Albert Camus: de la absurd la tragic
Geneza absurdului; Sensul absurdului; Depăşirea absurdului; Absurdul şi tragicul.
CAPITOLUL VII (pp. 397-448) – Emmanuel Lévinas: posibilitatea tragicului din perspectiva eticii
Fiinţa sau regiunea ontologiei; Dincoace şi dincolo; Ontologia ca totalitate; Transcendenţa sau Infinitul; Timpul fiinţei şi temporalitatea originară; Perspectiva morală, sau etica Infinitului; Eu-l şi Sine-le; Celălalt şi Altul; Altul din Acelaşi, sau despre naşterea psihismului; Proximitatea ca raportare autentică la Altul; Dorinţa şi Plăcerea; Naşterea Eu-lui; Despre naşterea sensului; Rostirea şi Rostitul; Limita şi naşterea tragicului; Moartea ca neant; Naşterea tragicului.
CAPITOLUL VIII (pp. 449-468) – Încheiere
BIBLIOGRAFIE (pp. 469-474)
ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI
- Cojocaru, D., & Sandu, A. (2011). (Bio) ethical and social reconstructions in transmodernity. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 10(30), 258-276.
- BAHRIN, A. D. (2010). ORIZONTURI PRAGMATICE ALE ABSURDULUI TRAGIC: O LECTURA SEMIOTICA A LUI ALBERT CAMUS. The Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi COMMUNICATION SCIENCES, 3(1).