Scurta istorie a logosului – Bogdan BAGHIU

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen 5 Baghiu

SCURTA ISTORIE A LOGOSULUI

Bogdan BAGHIU

LUMEN – Copyright © 2011 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit         PAGINI: 207          LIMBA: Română

ISBN:  978-973-166-261-9

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Fragment din volum 1

CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.roElefant.roLibrarie.netLibrariaeminescu.roLibraria virtuala LUMEN, Targulcartii.ro

GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE


Descriere:

De aceea noua ni se pare ca tema centrala a cartii lui Bogdan Baghiu despre o filosofie logocentrica a istoriei este cu totul indreptatita temeiul ei, mai bine zis centrul ei care se afla pretutindeni fiind, aşadar Mielul Evanghelic. Sunt si alte idei interesante ce-si gasesc o frumoasa expresie stilistica si argumentari logic coerente in cartea Scurta istorie a Logosului insa dintre acestea mai amintim doua, trei precum: intemeierea ontologiei ca meta-disciplina a comunicarii prin intruparea Logosului, sacralizarea spatiala a fiintei umane, ontologia soteriologica maximiana, justificarea si apararea hristologica de catre Clement din Alexandria. Intr-adevar daca se compara crestinismul cu budismul de exemplu in care mantuirea se obtine doar pe cale negativa si numai prin propriile puteri si eforturi ale individului se impune numaidecat superiorizarea doctrinei crestine. Caci, intr-adevar, este destul de stranie o doctrina care vine cu ideea ca trebuie sa fii placut lui Dumnezeu, numai pe cale negativa, nefaptuind, nelucrand, nemancand, in alte cuvinte nefacand nimic altceva decat tintind spre Nirvana. In crestinism dupa cum se stie de la apostolii Pavel si Iacob este pretuita si credinta, dar si fapta, cel putin in cultul ortodox caci in ce-l priveste pe Martin Luther formula sola fides preconizata de el este prea cunoscuta. (Constantin MARIN)


Domenii de interes:

  • filosofie
  • filosofie stoica
  • logos grecesc
  • logos crestin

CUPRINS


PREFAȚĂ (pp. 7-12)

ARGUMENT (pp. 13-32)

CAPITOLUL I (pp. 33-122) – Scurtă istorie a logosului

Cosmogenezele cuvântului sau logosgeneza; Logotopiile sau tărâmurile cuvântului. Ce este o logotopie?; Logosul platonician; Logosul la Aristotel; Logosul în filosofia stoicilor; „Logosul” tradiției ebraice; Logosul şi sistemele gnostice; Logosul ioaneic; Logosul în tradiția patristică; Logosul în tradiłia ocultă a alchimiei şi a doctrinelor esoterice ale evului mediu occidental şi ale Renaşterii; Logosul, subtilitatea fizicii cuantice şi dezvoltările actuale din filosofia conştiinței; Logosul teologiei şi filosofiei creştine contemporane.

CAPITOLUL II (pp. 123-138) – Logosul grecesc până la momentul filosofiei stoicilor

CAPITOLUL III (pp. 139-164) – Logosul filosofiei stoicilor: panpsihism, filosofia conştiinței şi filosofia conştiinței istorice

Preambul: un excurs istoric asupra unei geografii spirituale a elenismului; Filosofia stoicilor de la interpretările panteiste la o viziune panpsihistă; Logos, filosofie a istoriei şi libertate în filosofia stoicilor.

CAPITOLUL IV (pp. 165-195) – Logosul creştin

Preliminarii; Contextul istorico-conceptual al apariției logosului ioaneic; Logosul ca fiu al celui veşnic. Timpul patern şi afirmarea rațiunii logocentrice ca premise ale unei eternități a asemănării; Logos şi mariologie. Maternitatea, spațiu de manifestare a umanității depline a logosului; Logosul întrupat al tradiției patristice; Logosul alexandrin; Logosul post-alexandrin. Câteva considerații asupra antropologiei maximiene.

CONCLUZII (pp. 196-198) – Logos şi umanism în filosofia stoicilor şi în gândirea patristică

BIBLIOGRAFIE (pp. 199-205)


ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI


Author: Editura Științifică LUMEN