Ortodoxia si noile miscari religioase – Cirpian Marius CLOSCA

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen 23 Closca

ORTODOXIA SI NOILE MISCARI RELIGIOASE

Ciprian Marius CLOSCA

LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit         PAGINI: 535          LIMBA: Română

ISBN:  978-973-166-162-9

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Fragment din volum 1

CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.roLibraria virtuala LUMEN, Elefant.ro, Librariaeminescu.ro, Librariamea.net

CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it

GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE


Descriere:

Studierea fenomenului neoreligios datează de mai puţin de o jumătate de secol. Anii “60 —”70 ai secolului trecut s-au constituit în debutul unei noi discipline în arealul istoriei religiilor lumii: studiul noilor mişcări religioase. Indiferent că erau de inspiraţie creştină sau necreştină, aceste noi mişcări au tras semnalul de alarmă privind anumite mutaţii semnificative la nivelul mentalului religios. Nu există biserică sau religie tradiţională care să nu fi fost afectată, mai mult sau mai puţin, de apariţia noilor mişcări religioase. Sentimentul religios, ca şi planul identitar al oamenilor, a început să se transforme, să evolueze, să se deplaseze de la o societate la alta, de la o generaţie la alta. Astăzi, fenomenul neoreligios priveşte zeci şi sute de milioane de persoane din întreaga lume. In România, neoreligiile sosesc din Occident, dar multe dintre ele poartă amprenta şi influenţele multor religii orientale. Pendulând între sincretism şi eclectism, multe din noile religii se constituie într-un amalgam confuz de idei, doctrine şi practici. In acest sens, un foarte concludent exemplu îl reprezintă America de Sud, India şi Africa, unde populaţia, în cea mai mare parte a ei încreştinată, păstrează totuşi influenţele magico-religioase ale religiozităţii precreştine. (Autorul)


Domenii de interes:

  • mituri, ritualuri simbolice si studii religioase, filosofia religiei
  • ortodoxie
  • miscari religioase

CUPRINS


PREFAŢĂ (de Prof. Univ. Dr. Pr. Nicolae ACHIMESCU) (pp. 11-16)

INTRODUCERE (pp. 17-20) – Religia: între adevăr revelat şi paradox istoric

CAPITOLUL I (pp. 21-48) – Religiozitate şi pseudo-religiozitate

Diluţia sacrului sau sfidarea modernităţii; Ce este religia?; Biserică. Sectă. Cult; Noile Mişcări Religioase.

CAPITOLUL II (pp. 49-74) – Fenomenul neoreligios în românia. Cauze, structuri, strategii

România contemporană în faţa unui nou fenomen social: pluralismul neoreligios; Cauze generale şi particulare ale apariţiei şi propagării Noilor Mişcări Religioase; Structuri ale Noilor Mişcări Religioase în România contemporană.

CAPITOLUL III (pp. 75-122) – Noi mişcări religioase identificate în românia. Grupări de inspiraţie pseudo-creştină

Martorii lui Iehova; Mormonii sau membrii Bisericii lui Isus Hristos a Sfinţilor Zilelor de pe Urmă; Copiii Domnului sau Familia dragostei.

CAPITOLUL IV (pp. 123-160) – Grupări de inspiraţie orientală

Bahaismul; Ananda Marga; Meditaţia Transcedentală; Hare Krishna. Societatea Internaţională Pentru Conştiinţa lui Krishna (ISKCON); Biserica Unificării: gruparea reverendului coreean Moon; Sahaja Yoga sau Yoga spontană.

CAPITOLUL V (pp. 161-266) – Grupări de inspiraţie scientistă

Dianetica – Biserica Scientologică; Raelienii şi ufolatria; New Age sau neognosticismul postmodernist.

CAPITOLUL VI (pp. 167-318) – Grupări de inspiraţie ocultă şi satanistă

“Ştiinţele” oculte: Magia – Vrăjitoria – Astrologia; Fenomenul satanist; «Epoca netsurf» (1998). Satanismul pe internet.

CAPITOLUL VII (pp. 319-376) – Noi mişcări religioase autohtone

Mişcarea de Integrare Spirituală în Absolut (MISA); Fiii Luminii; Visarion, un mesia cinefil; Biserica Noului Ierusalim; Biserica Ortodoxă Secretă din România; Strategii ale noilor mişcări religioase de racolare a adepţilor. Metode şi mijloace; Câteva statistici şi analize.

CAPITOLUL VIII (pp. 377-406) – Caracteristici ale membrilor unor comunităţi neoreligioase

Învăţături biblice incomplete, inconsecvente. Sincretism; Trăsăturile membrilor unor comunităţi neoreligioase. Trăsăturile liderului: divinitate, autoritate, protector. Rigorism. Manipularea maselor de adepţi.

CAPITOLUL IX (pp. 407-440) – O analiză asupra fenomenului neoreligios din perspectivă teologică şi psiho-sociologică

Modernism şi secularizare. Desacralizarea lumii. Post-modernism şi globalizare. Reîntoarcerea religiosului?; Noile Mişcări Religioase şi problema eclesiologică (Biserică, doctrină, ierarhie, sacramente); Noile Mişcări Religioase şi obsesia apocaliptică; Angoasa sfârşitului lumii: temă revelatoare a mentalităţii religioase contemporane; Un creştinism pentru viitor? Ce fel de creştinism?

CAPITOLUL X (pp. 441-478) – Mărturia creştin-ortodoxă. Atitudinea bisericii ortodoxe române faţă de noile mişcări religioase

Biserica – Revelaţie şi mărturie istorică a Sfintei Treimi; Biserica faţă-în-faţă cu provocările post-modernismului; Biserica: incidenţă istorică şi conştiinţă eshatologică; Biserica într-o societate secularizată şi secularizantă.

CAPITOLUL XI (pp. 479-490) – Concluzii

Biserica Ortodoxă şi vocaţia sa misionară în spaţiul dialogului şi toleranţei interreligioase; Câteva cerinţe sine-qua-non pentru misiunea prezentă şi viitoare a Bisericii Ortodoxe (Române); Raporturile Bisericii Ortodoxe cu confesiunile creştine şi cu alte religii. Care este mesajul Bisericii Ortodoxe la începutul celui de-al treilea mileniu?

BIBLIOGRAFIE (pp. 491-532)

POSTFAŢĂ (de Prof. Univ. Dr. Remus RUS) (pp. 533-534)


ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI


Author: Editura Științifică LUMEN