Nichita Stanescu – poezia ca aventura ontologica – Irina Monica BAZON

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen 8 Bazon

NICHITA STANESCU – POEZIA CA AVENTURA ONTOLOGICA

Irina Monica BAZON

LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit         PAGINI: 108          LIMBA: Română

ISBN:  978-973-166-153-7

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Fragment din volum 1

CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.ro, Librariaeminescu.ro, Teamdeals.ro, Libraria virtuala LUMEN

CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it, Amazon.sg, Abebooks.com

GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE


Descriere:

Tema pe care o propune prezenta lucrare se refera la etapele parcurse de poezia lui Nichita Stanescu în procesul cristalizarii unei viziuni autentice a poetului asupra lumii si, mai ales, asupra cuvantului. Vom urmari transformarile pe care le sufera cuvantul de-a lungul operei, de la ipostaza corporala, in fuziune deplina cu natura si cu trairile poetului, trecand prin experimentul tulburator al rupturii, pana la transgresarea spre necuvant si instituirea poeziei metalingvistice. Poezia lui Nichita Stanescu a frapat inca de la inceput, anuntand nu numai ruptura definitiva cu dogmele proletcultiste anchilozante, dar ai o adevarata „schimbare la fata” a liricii romanesti. Noutatea demersului poetic stanescian rezida nu atat in recuperarea valorilor modernismului, cat mai ales in depasirea acestora spre o poetica proprie, diferita de tot ceea ce fusese poezie anterior. S-a spus ca dupa Nichita Stanescu nu se mai poate scrie ca inainte de el. (Autorul)


Domenii de interes:

  • studii literare
  • Nichita Stanescu
  • poezie
  • exegeza literara

CUPRINS


INTRODUCERE (pp. 7-12)

CAPITOLUL I (pp. 13-44) – De la starea existenţei la starea poeziei

Sensul iubirii şi O viziune a sentimentelor: ipostaza corporală a cuvântului ca expresie a unităţii dintre trup, sentiment şi gând; Etapa sciziunii sau conştiinţa trecerii „dinspre firesc spre cuvinte” în Dreptul la timp; 11 Elegii: aventura din spaţiul cuvântului. Reconvertirea cuvântului în „material fundamental uman”.

CAPITOLUL II (pp. 45-62) – Reinstituirea mythos-ului în locul logos-ului: recuperarea „stării impure” a poeziei ca act in statu nascendi

De la Obiecte cosmice la Necuvintele: transcenderea metaforei spre „necuvânt” ca expresie i-mediată a unei tensiuni semantice prelingvistice; În dulcele stil clasic: deconstrucţia parodică şi „dezgrăirea”. Starea ludică a poeziei ca „stare impură”.

CAPITOLUL III (pp. 63-94) – Instituirea propriu-zisă a poeziei metalingvistice

De la cuvântul-act la cuvântul ca pură „fiziologie”: deliricizarea sau transfigurarea poeziei în „epică a unui sentiment” în Măreţia frigului şi Epica Magna; Noduri şi semne: trecerea de la inerenţa stării de „nod” la transcendenţa semnului-stare ca marcă literală absolută; Opere imperfecte şi Opere impersonale: noua estetică a poeziei ca „organ de simţ al viitorului”: dincolo de text şi creator.

CONCLUZII (pp. 95-96)

SUMMARY (pp. 97-100)

BIBLIOGRAFIE (pp. 101-106)

Bibliografie de autor; Referinţe critice.

Author: Editura Științifică LUMEN