
IPOSTAZE ALE SIMBOLULUI IN LUMEA TRADITIONALA
Editia a II-a
LUMEN – Copyright © 2019 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE
FORMAT: Tipărit
PAGINI: 268
LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-542-9
CUMPĂRĂ ÎN ROMÂNIA PRIN: Edituralumen.ro, Librariavirtuala.com, emag.ro, librarie.net, librariadelfin.ro, elefant.ro, booksonline.ro, buybooks.ro, xreduceri.ro, zebbra.ro, producto.ro, vkm.ro, freeamely.ro, gotit.ro, sellerator.ro
VIZUALIZEAZĂ CARTEA PE Google Books:
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Editia I
LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE
FORMAT: Tipărit
PAGINI: 202
LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-173-5
CUMPĂRĂ ÎN ROMÂNIA PRIN: Anticariat-unu.ro, Librariaeminescu.ro
CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it
Descriere:
Cartea Ipostaze ale simbolului în lumea tradițională reia întro formă adaptată exigențelor editoriale conținutul lucrării de doctorat cu același nume susținută la Facultatea de Filosofie, Universitatea din București, în anul 2007 sub coordonarea prof. univ. dr. Ion Ianoși.
Pornind de la intuiția că simbolul este un dispozitiv de semnificare special, care depinde de presupozițiile celui care îl descifrează și îl interpretază, am formulat ipoteza călăuzitoare pentru identificarea formelor culturale în care operează și a ipostazelor exemplare pe care le asumă în mod predilect. Pe urmele sugestiei de interpretare furnizate de tradiția romantică (Schelling, Coleridge), am dezvoltat și tematizat distincția dintre semn și simbol, dar și cea dintre alegorie și simbol. Dacă alegoria reprezintă traducerea concretă a unei idei abstracte printr-o imagine exemplară în virtutea unei convenții de asociere, simbolul aduce în prezență, la nivelul expresiei imanente, sensul transcendent la care aceasta participă oarecum în mod natural. Ceea ce însemnă că simbolul este unica modalitate de a aduce în prezență un sens transcendent, că nu poate fi semnificat oricum, ci pretinde o anumită expresie. Dar pentru aceasta e necesar să atribuim realitate transcendentului. Pentru omul culturii moderne, simbolul păstrează cel mult o dimensiune estetică, se comportă ca o metaforă sau o sinecdocă – pars pro toto. Trimiterile expresiei simbolice la un referent transcendent, arhetipal sunt reduse la simple conotații, simbolul devine o simplă convenție culturală, uneori doar cu funcție utilitară.
În prima parte a lucrării, urmăresc să demontez teoriile moderne despre simbol și să demasc reducționismul lor, care se datorează unor presupoziții pe care le împărtășesc, precum devalorizarea transcendentului. Ele fie reduc expresia la conținut (ca psihanaliza freudiană), fie reduc conținutul la expresie (antopologia structurală). Formele simbolice autentice însă depind de un anumit mod de gândire, abandonat treptat de omul occidental modern, care presupune angajarea față de o ontologie scalară, fondată pe diferența ontologică (imanent/ transcendent). Ele sunt prezente și interpretate adecvat în culturile și tradițiile în care sacrul, deci religia, nu este doar un fapt social între altele, ci elementul structural determinant.
De aceea, în partea a doua a lucrării mi-am propus să recuperez interpretarea tradițională a simbolului, pornind de la manifestările exemplare ale imaginației simbolice în arta sacră sau în modelele sociale legitimate transcendent. M-am lăsat ghidat de definiția etimologică symballein și de „povestea” discului frânt, în care părțile „mărturisesc” întregul și îl semnifică într-un mod aparte. Cu acest portet robot sau ideal-tip configurat prealabil, am survolat spectacolul diversității vechilor culturi, identificând ipostazele exemplare și funcțiile asociate ale simbolului astfel interpretat Această interpretare nu este rezultatul unei alte teorii, ci reprezintă modul curent în care omul culturilor tradiționale înțelegea și folosea simbolurile. Am analizat practici revolute pecum magia, astrologia sau alchimia, bazate pe corespondențe analogico-simbolice și simpatii care desfid rigorile gândirii discursive. De asemenea, am înfățișat dimensiunea operativă a simbolurilor, rolul lor în structurarea imaginarului social și în configurarea ierarhiilor, instituțiilor tradiționale și a relațiilor de putere.
În secțiunea finală, am vorbit despre modul în care imaginația simbolică supraviețuiește în lumea dezvrăjită a omului contemporan, faptul că este implicată în procesele creativității și ale descoperirii științifice, dar și în formularea idealurilor morale bazate pe recunoașterea valorilor intrinseci. (Autorul)
Domenii de interes:
- filosofie
- simbolistica
- istoria ideilor
- patrimoniu cultural
- studii culturale
CUPRINS
INTRODUCERE (pp. 7-16) – Miza şi limitele cercetării
CAPITOLUL I (pp. 17-84) – Hermeneutica reductionista
Semnificaţia originară a simbolului; Simbol, semn, concept; Simbol şi alegorie; Similitudinile dintre simbol şi semnificantul iconic din arta plastică; De la pansimbolismul lui cassirer la iconologia lui Panofsky; Simbol şi psihanaliză. Limite şi deschideri; Simbolul şi diferitele valorizări ale imaginaţiei; Insuficienţa acestor teorii; Simbolul dă de gândit.
CAPITOLUL II (pp. 85-246) – Hermeneutica restaurativă. Ipostaze şi funcţii exemplare ale simbolului în lumea tradiţională
Simbol şi cunoaştere metafizică; Simbol şi artă; Simbol şi putere.
CONCLUZIE (pp. 247-258) – Imaginaţia noetică şi redescoperirea valorilor intrinseci
BIBLIOGRAFIE (pp. 259-266)
EVENIMENTE ŞI RECENZII
RECENZIE
SANDU, ANTONIO. (2019). Review to the Volume Ipostaze ale simbolului în lumea tradiţională, Author Daniel Cojanu, LUMEN Publishing House. Logos Universality Mentality Education Novelty: Political Sciences and European Studies, 5(1), 62-65. http://dx.doi.org/10.18662/lumenpses/10
Societatea tradițională se bazează pe dinamica sacru – profan, iar conjuncția dintre cele două lumi, într-o unitate ontologică, este mediata de simbol, sau cum îl consideră Daniel Cojanu, autorul volumului, ipostazele simbolului în lumea tradițională.Simbolul este cel care permite ca lumea sa devină un cotidian sacralizat prin participarea la semnificațiile transcendente, aceasta participarea aducand cu sine sacrul.
VIDEORECENZIE
„Ipostaze ale simbolului în lumea tradițională” Autor: Daniel Cojanu, Editura Lumen, 2019.
Video-recenzie realizată de PhD. Amalia Drăgulănescu (Academia Romana filiala Iasi).
MASS MEDIA SI SOCIAL MEDIA
VIDEO-RECENZIE
Bun venit la o intalnire cu simboluri si semne – Video-recenzie realizata de Antonio Sandu la volumul „Ipostaze ale simbolului in lumea traditionala”, autor Daniel Cojanu, Editura Științifică Lumen 2019.
LANSARE DE CARTE
In cadrul Targului de Carte Gaudeamus 2019, Editura Științifică LUMEN lanseaza volumul “Ipostaze ale simbolului in lumea traditionala” al autorului Daniel Cojanu, Lector PhD. la Universitatea „Valahia” din Targoviste. Bucuresti, Romexpo, 23 noiembrie 2019.
ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI
- Bărbuță, A. (2014). THE ANALYSIS OF SYMBOLS IN INCANTAŢIA SÂNGELUI, BY VASILE LOVINESCU. Journal of Romanian Literary Studies, (05), 423-426.
- Liviu, D. A. The Contribution of the European Philosophy of the 17th-19th Centuries to the Outlining of the Moldavian Culture of Baroque Type.
- Crăciun, G. (2016). SYMBOL. CONCEPT AND PROBLEMATICS. CONVERGENT DISCOURSES. Exploring the Contexts of Communication, Arhipelag XXI Press, Tîrgu Mureș, ISBN: 978-606-8624-17-4
- FLANDORFER, A. (2016). Critica fundamentelor etico-filosofice ale naţional-socialismului.
- Bejan, A. (2013). The Formation of the Elements of Theatrical Culture at Students: Between Semiotics of Signification and Communication. Review of Artistic Education, (05+ 06), 69-78.
- ŞANDRU, A. I. (2011). Symbolic Aspects and Religious Significations in Rites of Passage. Knowledge and Action within the Knowledge Based Society, 193.
- Şlapac, M. (2018). Simbolismul cetății. Revista ARTA, 27(1), 5-13.
- Pleșa-Iuga, J. M. SYMBOLS REGARDING THE RITES OF PASSAGE.
- Bejan, A. (2015). Procesul de formare a elementelor de cultură teatrală: între semiotica semnificării şi cea a comunicării [Articol].
- Ursachi, L. (2014). Bibliografie titluri carti de filosofie: 2009-2013.
- SANDU, ANTONIO. (2019). Review to the Volume Ipostaze ale simbolului în lumea tradiţională, Author Daniel Cojanu, LUMEN Publishing House. Logos Universality Mentality Education Novelty: Political Sciences and European Studies, 5(1), 62-65.
- Ghilas, A. (2014). Textul literar din perspectiva psihologiei procesului de creaţie. Receptie si interpretare, 89-97.
- OVIDIU MARIAN-IONESCU. (2018). EXILAT ÎN AGARTHA UN ESEU DESPRE VASILE LOVINESCU. Centrul Judeţean de Cultură Prahova.
- Mariana Anton. (2011). (Re)actualizarea simbologiei româneşti în spaţiul posttotalitar. Comunicare Interculturală și Literatură, 15(3), 23-38.
- Ana Ghilaş. (2013). Psihologia procesului de creaţie în viziune literar-artistică. LOGOS, UNIVERSALITY, MENTALITY, EDUCATION, NOVELTY. Section: Philosophy and Humanistic Sciences, 2(1), 253-268.
PUTETI CITI EDIȚIA A II-A IN URMATOARELE BILIOTECI
Biblioteci indexate Worldcat / KVK:
- BVB – BibliotheksVerbund Bayern Solr-Zugang
- Bayerische Staatsbibliothek
- Biblioteca Centrală Universitară “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, România
- Biblioteca Centrală Universitară “Eugen Todoran”
- Eötvös Loránd University Library
- Universitätsbibliothek Augsburg
Biblioteci universitare:
- Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti
- Biblioteca Centrală Universitară “Mihai Eminescu” Iași
- Biblioteca Academiei Române
- Biblioteca Academiei de Studii Economice din București
- Biblioteca Universității Naționale de Muzică din București
- Biblioteca Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași
- Biblioteca Universității din Craiova
- Biblioteca Universității din Oradea
- Biblioteca Universității de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București
- Biblioteca Universității “Ovidius” din Constanța
- Biblioteca Universității din Pitești
- Biblioteca Universității Petrol-Gaze din Ploiești
- Biblioteca Universității de Medicină și Farmacie din Craiova
- Biblioteca Universității „Vasile Alecsandri“ din Bacău
- Biblioteca Universităţii „Ștefan cel Mare” din Suceava
- Biblioteca Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
- Biblioteca Universității „Transilvania” din Brașov
- Biblioteca Universității din Petroșani
- Biblioteca Universității „Lucian Blaga“ din Sibiu
- Biblioteca Universității „Dunărea de Jos“ din Galați
- Biblioteca Universităţii „Valahia” din Târgoviște
- Biblioteca Universității Politehnica din Timișoara
- Biblioteca “Avram Filipaş”, Universitatea Titu Maiorescu din București
- Biblioteca Universității “Aurel Vlaicu” din Arad
PUTETI CITI EDIȚIA I IN URMATOARELE BILIOTECI
Biblioteci indexate Worldcat / KVK:
- BVB – BibliotheksVerbund Bayern Solr-Zugang
- Eötvös Loránd University Library
- Universitätsbibliothek Augsburg
- Biblioteca Centrală Universitară “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, România
Biblioteci universitare:
- Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti
- Biblioteca Centrală Universitară “Mihai Eminescu” Iași
- Biblioteca Academiei Române
- Biblioteca Academiei de Studii Economice din București
- Biblioteca Universității Naționale de Muzică din București
- Biblioteca Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași
- Biblioteca Universității din Craiova
- Biblioteca Universității din Oradea
- Biblioteca Universității “Ovidius” din Constanța
- Biblioteca Universității din Pitești
- Biblioteca Universității Petrol-Gaze din Ploiești
- Biblioteca Universității „Vasile Alecsandri“ din Bacău
- Biblioteca Universităţii „Ștefan cel Mare” din Suceava
- Biblioteca Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
- Biblioteca Universității „Transilvania” din Brașov
- Biblioteca Universității din Petroșani
- Biblioteca Universității „Lucian Blaga“ din Sibiu
- Biblioteca Universităţii „Valahia” din Târgoviște
- Biblioteca Universității Politehnica din Timișoara
Biblioteci judetene:
- Biblioteca Judeţeană “Kájoni János” Harghita
- Biblioteca Judeţeană “George Coșbuc” Bistrița Năsăud
- Biblioteca Judeţeană “George Barițiu” Brașov
- Biblioteca Judeţeană “C. Sturdza” Bacău
- Biblioteca Județeană “V. Voiculescu” Buzău
- Biblioteca Județeana Ion Heliade Rădulescu Dâmbovița
- Biblioteca Județeană I.G. Bibicescu Mehedinți
- Biblioteca Județeana Timis “Sorin Titel”
- Biblioteca Județeană “Lucian Blaga” Alba
- Biblioteca Județeană “Alexandru D. Xenopol” Arad
- Biblioteca Județeană ”Dinicu Golescu” Argeș
- Biblioteca Judeţeană “GH. ŞINCAI” Bihor
- Biblioteca Judeţeană “V. Voiculescu” Buzău
- Biblioteca Judeţeană “P. Iorgovici” Reșița, Caraș-Severin
- Biblioteca Judeţeană “Ioan N. Roman” Constanța
- Biblioteca Judeţeană “BOD PÉTER” Covasna
- Biblioteca Judeţeană Dolj ”Alexandru şi Aristia Aman”
- Biblioteca Județeană “Marin Preda” Teleorman
- Biblioteca Județeană “I. A. Basarabescu” Giurgiu
- Biblioteca Judeţeană “Christian Tell” Gorj
- Biblioteca Județeană „Ovid Densușianu” Hunedoara
- Biblioteca Judeţeană “ŞT. BĂNULESCU” Ialomița
- Biblioteca Județeană Mureș
- Biblioteca Judeţeană „G. T. Kirileanu” Neamț
- Biblioteca Județeană „Nicolae Iorga” Prahova
- Biblioteca Județeană Satu Mare
- Biblioteca Județeană “I. S. Bădescu” Sălaj
- Biblioteca Județeană “Astra” Sibiu
- Biblioteca Bucovinei “I. G. Sbiera” Suceava
- Biblioteca Județeană „Nicolae Milescu Spătarul” Vaslui
- Biblioteca Județeană „Panait Cerna” Tulcea
- Biblioteca Județeană “Antim Ivireanu” Vâlcea
- Biblioteca Județeană „Duiliu Zamfirescu” Vrancea
DESPRE AUTOR
Daniel Cojanu este lector universitar doctor în cadrul Universității Valahia dn Târgoviște, România, fiind doctor în filosofie.aEste autorul mai multor volume în domeniul de expertiză, printre care și volumul “Ipostaze ale simbolului în lumea tradițională”. Editura Lumen, Iaşi, 2009 Principalele domenii de cercetare sunt antropologie culturală și istoria ideilor, iar temele de interes pe care le-a abordat în cercetarea sa, sunt simbolismul religios și identitatea culturală.