Ipostaze ale simbolului in lumea traditionala – Daniel COJANU

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen cojanu site

IPOSTAZE ALE SIMBOLULUI IN LUMEA TRADITIONALA

Daniel COJANU Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen cojanu fb

Editia a II-a

LUMEN – Copyright © 2019 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit         PAGINI: 268           LIMBA: Română

ISBN: 978-973-166-542-9

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Fragment din volum 1

CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.ro, Librariavirtuala.com, Emag.ro, Librarie.net, Librariadelfin.ro  

GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE


Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen 24 CojanuEditia I

LUMEN – Copyright © 2009 – Colecția DIMENSIUNI CULTURALE

FORMAT: Tipărit         PAGINI: 202           LIMBA: Română

ISBN: 978-973-166-173-5

CUMPĂRĂ ÎN ROMÂNIA PRIN: Anticariat-unu.ro, Librariaeminescu.ro

CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it  

 


Descriere:

Cartea Ipostaze ale simbolului în lumea tradițională reia întro formă adaptată exigențelor editoriale conținutul lucrării de doctorat cu același nume susținută la Facultatea de Filosofie, Universitatea din București, în anul 2007 sub coordonarea prof. univ. dr. Ion Ianoși.

Pornind de la intuiția că simbolul este un dispozitiv de semnificare special, care depinde de presupozițiile celui care îl descifrează și îl interpretază, am formulat ipoteza călăuzitoare pentru identificarea formelor culturale în care operează și a ipostazelor exemplare pe care le asumă în mod predilect. Pe urmele sugestiei de interpretare furnizate de tradiția romantică (Schelling, Coleridge), am dezvoltat și tematizat distincția dintre semn și simbol, dar și cea dintre alegorie și simbol. Dacă alegoria reprezintă traducerea concretă a unei idei abstracte printr-o imagine exemplară în virtutea unei convenții de asociere, simbolul aduce în prezență, la nivelul expresiei imanente, sensul transcendent la care aceasta participă oarecum în mod natural. Ceea ce însemnă că simbolul este unica modalitate de a aduce în prezență un sens transcendent, că nu poate fi semnificat oricum, ci pretinde o anumită expresie. Dar pentru aceasta e necesar să atribuim realitate transcendentului. Pentru omul culturii moderne, simbolul păstrează cel mult o dimensiune estetică, se comportă ca o metaforă sau o sinecdocă – pars pro toto. Trimiterile expresiei simbolice la un referent transcendent, arhetipal sunt reduse la simple conotații, simbolul devine o simplă convenție culturală, uneori doar cu funcție utilitară.

În prima parte a lucrării, urmăresc să demontez teoriile moderne despre simbol și să demasc reducționismul lor, care se datorează unor presupoziții pe care le împărtășesc, precum devalorizarea transcendentului. Ele fie reduc expresia la conținut (ca psihanaliza freudiană), fie reduc conținutul la expresie (antopologia structurală). Formele simbolice autentice însă depind de un anumit mod de gândire, abandonat treptat de omul occidental modern, care presupune angajarea față de o ontologie scalară, fondată pe diferența ontologică (imanent/ transcendent). Ele sunt prezente și interpretate adecvat în culturile și tradițiile în care sacrul, deci religia, nu este doar un fapt social între altele, ci elementul structural determinant.

De aceea, în partea a doua a lucrării mi-am propus să recuperez interpretarea tradițională a simbolului, pornind de la manifestările exemplare ale imaginației simbolice în arta sacră sau în modelele sociale legitimate transcendent. M-am lăsat ghidat de definiția etimologică symballein și de „povestea” discului frânt, în care părțile „mărturisesc” întregul și îl semnifică într-un mod aparte. Cu acest portet robot sau ideal-tip configurat prealabil, am survolat spectacolul diversității vechilor culturi, identificând ipostazele exemplare și funcțiile asociate ale simbolului astfel interpretat Această interpretare nu este rezultatul unei alte teorii, ci reprezintă modul curent în care omul culturilor tradiționale înțelegea și folosea simbolurile. Am analizat practici revolute pecum magia, astrologia sau alchimia, bazate pe corespondențe analogico-simbolice și simpatii care desfid rigorile gândirii discursive. De asemenea, am înfățișat dimensiunea operativă a simbolurilor, rolul lor în structurarea imaginarului social și în configurarea ierarhiilor, instituțiilor tradiționale și a relațiilor de putere.

În secțiunea finală, am vorbit despre modul în care imaginația simbolică supraviețuiește în lumea dezvrăjită a omului contemporan, faptul că este implicată în procesele creativității și ale descoperirii științifice, dar și în formularea idealurilor morale bazate pe recunoașterea valorilor intrinseci. (Autorul)


Domenii de interes:

  • filosofie
  • simbolistica
  • istoria ideilor
  • patrimoniu cultural
  • studii culturale

CUPRINS 


INTRODUCERE (pp. 7-16) – Miza şi limitele cercetării

CAPITOLUL I (pp. 17-84) – Hermeneutica reductionista

Semnificaţia originară a simbolului; Simbol, semn, concept; Simbol şi alegorie; Similitudinile dintre simbol şi semnificantul iconic din arta plastică; De la pansimbolismul lui cassirer la iconologia lui Panofsky; Simbol şi psihanaliză. Limite şi deschideri; Simbolul şi diferitele valorizări ale imaginaţiei; Insuficienţa acestor teorii; Simbolul dă de gândit.

CAPITOLUL II (pp. 85-246) – Hermeneutica restaurativă. Ipostaze şi funcţii exemplare ale simbolului în lumea tradiţională

Simbol şi cunoaştere metafizică; Simbol şi artă; Simbol şi putere.

CONCLUZIE (pp. 247-258) – Imaginaţia noetică şi redescoperirea valorilor intrinseci

BIBLIOGRAFIE (pp. 259-266)


EVENIMENTE ŞI RECENZII 


RECENZIE 

SANDU, ANTONIO. (2019). Review to the Volume Ipostaze ale simbolului în lumea tradiţională, Author Daniel Cojanu, LUMEN Publishing House. Logos Universality Mentality Education Novelty: Political Sciences and European Studies, 5(1), 62-65. http://dx.doi.org/10.18662/lumenpses/10

Societatea tradițională se bazează pe dinamica sacru – profan, iar conjuncția dintre cele două lumi, într-o unitate ontologică, este mediata de simbol, sau cum îl consideră Daniel Cojanu, autorul volumului, ipostazele simbolului în lumea tradițională.Simbolul este cel care permite ca lumea sa devină un cotidian sacralizat prin participarea la semnificațiile transcendente, aceasta participarea aducand cu sine sacrul.

VEZI PDF


MASS MEDIA SI SOCIAL MEDIA 


VIDEO-RECENZIE

Bun venit la o intalnire cu simboluri si semne – Video-recenzie realizata de Antonio Sandu la volumul „Ipostaze ale simbolului in lumea traditionala”, autor Daniel Cojanu, Editura Științifică Lumen 2019.


LANSARE DE CARTE

In cadrul Targului de Carte Gaudeamus 2019, Editura Științifică LUMEN lanseaza volumul “Ipostaze ale simbolului in lumea traditionala” al autorului Daniel Cojanu, Lector PhD. la Universitatea „Valahia” din Targoviste. Bucuresti, Romexpo, 23 noiembrie 2019.


ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI 



PUTETI CITI EDIȚIA A II-A IN URMATOARELE BILIOTECI 


Biblioteci indexate Worldcat / KVK:

Biblioteci universitare:


PUTETI CITI EDIȚIA I IN URMATOARELE BILIOTECI


Biblioteci indexate Worldcat / KVK:

Biblioteci universitare:

Biblioteci judetene:


DESPRE AUTOR

Publica cartea ta la Editura Stiintifica Lumen Daniel Cojanu photo 2020

Daniel Cojanu este lector universitar doctor în cadrul Universității Valahia dn Târgoviște, România, fiind doctor în filosofie.aEste autorul mai multor volume în domeniul de expertiză, printre care și volumul “Ipostaze ale simbolului în lumea tradițională”. Editura Lumen, Iaşi, 2009 Principalele domenii de cercetare sunt antropologie culturală și  istoria ideilor, iar temele de interes pe care le-a abordat în cercetarea sa, sunt simbolismul religios și identitatea culturală.

Vezi detalii

Author: Editura Științifică LUMEN