
GRUPUL DE SOCIALIZARE APRECIATIV. UN MODEL DE CREATIVITATE SOCIALA COLABORATIVA
LUMEN – Copyright © 2011 – Colecția DEZVOLTARE SOCIALĂ
FORMAT: Tipărit PAGINI: 220 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-233-6
CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.ro, Librăria Virtuală
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Descriere:
Lucrarea de faţă îşi propune a realiza o analiză a unei posibile metodologii apreciative de intervenţie la nivelul grupurilor pe care am intitulat-o Grupul de socializare apreciativ. Această metodologie de lucru am implementat-o în contextul planificării sociale, prin intermediul programului „Dimineaţa la cafea”, desfăşurat în cadrul Biroului de Asistenţă şi Consiliere pentru persoane cu Handicap, din cadrul Centrului Diecezan Caritas, Iaşi. Planificarea sociala înseamnă pentru unii autori (Cojocaru, 2003) “dezvoltarea, expansiunea şi coordonarea serviciilor sociale şi a politicilor sociale utilizând raţional resursele pentru rezolvarea problemelor atât la nivel local, cât şi la cel societal” (Lauffer, 1981, cf. Cojocaru, 2003). Cercetarea a pornit de la implementarea grupului de socializare apreciativ şi analiza impactului asupra membrilor participanţi (persoane cu dizabilităţi locomotorii), analiza metodologică a grupului pornind de la nivelul teoretico-epistemic finalizată cu elaborarea unui model de protocol de implementare a grupului, precum şi posibilitatea extrapolării acestuia la nivelul altor arii ale practicii sociale. (Autorii)
Domenii de interes:
- asistenta sociala
- interventie sociala
- grup de socializare
- metode apreciative
CUPRINS
CUVÂNT ÎNAINTE (pp. 7-10)
CAPITOLUL I (pp. 11-40) – Grupul de socializare apreciativ. Premise teoretice şi cercetări anterioare
Cadrele teoretice şi epistemice ale cercetării; Definiri conceptuale: grup, socializare, ancheta apreciativă.
CAPITOLUL II (pp. 41-54) – Grupul de socializare apreciativ – De la intervenţie pragmatică la construcţie teoretică
Disabilitate, handicap, discriminare, integrare; Dimineaţa la cafea – Model de grup de socializare apreciativ.
CAPITOLUL III (pp. 55-88) – Fundamentari metodologice ale cercetării „Impactul grupului de socializare apreciativ”
Cadrul metodologic; Metode de evaluare; Validarea datelor; Construirea instrumentelor; Selectarea grupului ţintă; Direcţiile cercetării.
CAPITOLUL IV (pp. 89-194) – Analiza datelor cercetării – Grupul de socializare apreciativ. De la impactul asupra participanţilor la extrapolarea modelului
Impactul grupului de socializare apreciativ „Dimineaţa la cafea” asupra participanţilor; Analiza modelului Grup de socializare apreciativ – Dimineaţa la cafea; Protocol de implementare a grupului de socializare apreciativ; Extrapolarea grupului de socializare apreciativ.
CAPITOLUL V (pp. 195-196) – Concluzii şi propuneri
Concluziile cercetării; Propuneri de dezvoltare.
BIBLIOGRAFIE (pp. 197-210)
ANEXE (pp. 211-218)
Anexe 1. Ghid de focus grup (măsurarea impactului grupului de socializare apreciativ asupra memebrilor); Anexa 2. Ghid de focus grup (extrapolarea modelului grupul de socializare apreciativ); Anexa 3. Ghid de Interviu Apreciativ.
DESPRE AUTORI
PROF UNIV. DR. HABIL. ANTONIO SANDU este cercetător coordonator al Centrului de Cercetări Socio-Umane LUMEN, cadru didactic în cadrul Facultății de Drept și Științe Administrative a Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, coordonator de doctorate în cadrul Școlii Doctorale de Sociologie a Universității din Oradea, directorul Editurii LUMEN şi preşedintele Asociaţiei LUMEN, autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi autor sau coautor a peste 150 de articole ştiinţifice în domeniul sociologiei, filosofiei, justiției restaurative, eticii aplicate, asistenței sociale etc. Contribuția originală a activității științifice a autorului pornește de la construcția socială a realității și construcționismului social, așa cum se prezintă acestea din perspectivă semiologică. Prof. Antonio Sandu analizează construcția socială a realității dezvoltând propria versiune a construcționismului social, care operează la intersecția dintre paradigma constructivistă și teoria acțiunii comunicative.