GHID AL COMUNICATORULUI DIN INSTITUTIILE PUBLICE
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Editia a II-a
LUMEN – Copyright © 2019 – Colecția DEZVOLTARE SOCIALĂ
FORMAT: Tipărit PAGINI: 404 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-226-8
CUMPĂRĂ PRIN: Edituralumen.ro, Librăria Virtuală, booksonline.ro, librarie.net
Editia I
LUMEN – Copyright © 2010 – Colecția DEZVOLTARE SOCIALĂ
FORMAT: Tipărit PAGINI: 404 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-226-8
CUMPĂRĂ PRIN: Librăria Virtuală
Descriere:
In ultimele doua decenii piata comunicarii institutionale din Romania s-a schimbat in permanenta, pornind practic de la zero, de la o cultura inchisa, a secretomaniei, care folosea informatia in scopuri preponderente propagandistice si ideologice. Rolul relatiilor publice si al comunicarii in aproape orice demers ce se adreseaza spatiului public a devenit din ce in ce mai mare, nu doar in scopul obtinerii de avantaje materiale, dar si pentru castigarea unor pozitii simbolice pe o piata reala sau virtuala.
Ideea realizarii acestui Ghid a aparut ca urmare a experientelor institutionale personale din perioada 2004- 2008 care care mi-au aratat ca, desi in mediul privat si, din ce in ce mai frecvent – desi nu intotdeauna in mod constant si profesionist – in cel politic, modul in care se comunica este foarte aproape de standardele occidentale, mediul institutional, in special la nivelul organismelor centrale cu care am avut o directa experienta, nu a finalizat inca procesul insusirii completa a alfabetului dialogului de baza cu opinia publica. Importanta unei comunicari eficiente, organizate si care urmareste rezultate ce merg dincolo de organizarea unui eveniment nu este intotdeauna constientizata pe deplin. (Autoarea)
Domenii de interes:
- stiintele comunicarii
- administratie publica
- comunicare institutionala
- comunicarea cu presa
CUPRINS LA EDITIA A II A
CAPITOLUL I (pp. 9-18) – Introducere. Menirea unui asemenea Ghid
CAPITOLUL II (pp. 19-42) – Comunicarea instituţională. Principii de funcţionare
Disonanţa / Consonanţă cognitivă; Specificul comunicării instituţionale; Informaţia publică; Libertatea de exprimare.
CAPITOLUL III (pp. 43-68) – O zi de lucru din viaţa unui comunicator
Administrarea mesajelor electronice; Portret-robot al comunicatorului.
CAPITOLUL IV (pp. 69-98) – Comunicarea instituţională în practică
Marketing; Advertising; Avertizorul de integritate.
CAPITOLUL V (pp. 99-120) – Comunicatorul în instituţii publice
Strategia de comunicare; Imagine şi Identitate; Evitaţi improvizaţia!; Organizarea comunicării.
CAPITOLUL VI (pp. 121-202) – Comunicarea instituţii – presă. Hate-love relationship?
Biroul de presă; Planul de comunicare; Bazele de date; Informaţiile către presă; Pregătirea şi desfăşurarea unei conferinţe de presă; Briefingul de presă; Pregătirea apariţiilor în presă; Cum îţi „vinzi” instituţia; Alte materiale.
CAPITOLUL VII (pp. 203-208) – Comunicarea în situaţii de criză
CAPITOLUL VIII (pp. 209-216) – Comunicarea electronică. Pagina de Internet. New Media – când instituţiile sunt on-line
CAPITOLUL IX (pp. 217-220) – Memoria instituţională. Arhivarea
CAPITOLUL X (pp. 221-222) – Concluzii
COMUNICARE EXTERNĂ
CAPITOLUL I (pp. 223-240) – Introducere. Au nevoie afacerile externe de comunicare?
CAPITOLUL II (pp. 241-256) – Să explicăm politica externă
CAPITOLUL III (pp. 257-298) – Comunicarea diplomatică
Relaţia cu presa; Organizarea unui Departament de Comunicare; Atribuţii ale Departamentelor de Comunicare; Elemente non-verbale ale comunicării; Materialele pentru presă; Pregătirea unei vizite în străinătate; Relaţionarea cu presa străină; Studiu de caz. Comunicarea consulară; Evenimente ale diplomaţiei. Identitate instituţională.
CAPITOLUL IV (pp. 299-304) – Situaţiile de criză. Provocările comunicatorului din domeniul politicii externe
Înainte de criză; Situaţia de criză; Cine sunt actorii principali?; Planul de criză. Aspectele de comunicare; Mecanism de reacţie. Dimensiunea de comunicare; Evaluarea post-criză.
CAPITOLUL V (pp. 305-310) – Cyber diplomacy?
CAPITOLUL VI (pp. 311-326) – Diplomaţia publică
Diplomaţia publică. Repere; Diplomaţie publică în România; Brandul de ţară. Cazul României
CAPITOLUL VII (pp. 327-328) – Schimbul de experienţă
Training-uri.
CAPITOLUL VIII (pp. 329-330) – Concluzii
BIBLIOGRAFIE (pp. 331-342)
Lucrări de specialitate; Articole; Cadru legislativ intern şi internaţional; Politici de confidenţialitate; Politici şi principii de comunicare la nivelul internaţional; Noi tehnologii; Resurse Internet instituţii de specialitate; Surse electronice de informaţii, bloguri; Citizen journalism; Resurse de specialitate pentru România; Comunicare Diplomatică.
INDEX (pp. 343-402)
EVENIMENTE ŞI RECENZII
RECENZIE
HUIDU, ALEXANDRA. (2019). Review on Ghid al comunicatorului din instituţiile publice, authored by Ana Dinescu, LUMEN Publishing House. Logos Universality Mentality Education Novelty: Economics and Administrative Sciences, 4(1), 67-69.
Volumul reprezintă un domeniu care este puțina analizat în publicațiile românești din domeniul stiintelor comunicării. Acest lucru se datorează probabil faptului că specialiștii în comunicarea instituționala, care lucrează în instituții publice, sunt instruiți în domeniul comunicarii in instituțiile academice prin programe de studiu din sfera relațiilor publice și a comunicării, a marketingului public și mai puțin in domeniul administrației publice.
ACEASTA CARTE POATE FI CITITA IN URMATOARELE BIBLIOTECI:
Biblioteci universitare:
- Biblioteca Centrală Universitară “Mihai Eminescu” Iași
- Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” din Timişoara
- Biblioteca Centrală Universitară “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, România
- Biblioteca Academiei Române
- Biblioteca Academiei de Studii Economice din București
- Biblioteca Universității din Craiova
- Biblioteca Universității din Oradea
- Biblioteca Universității „Vasile Alecsandri“ din Bacău
ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI
- Constanţa Popescu, Carmen-Elena OLTEANU (Andreiana) (2014). The internal communication in the educational organization, Proceedings Of The 8th International Management Conference “Management Challenges For Sustainable Development”, November 6th-7th, 2014, Bucharest, Romania,
- Constanta Popescu, Carmen Olteanu (Andreiana), (2015). The Influence Of Organizational Culture On The Performance(s) Of An Educational Institution, Proceedings Of The 9th International Management Conference “Management and Innovation For Competitive Advantage”, November 5th-6th, 2015, Bucharest, Romania.
- HUIDU, ALEXANDRA. (2019). Review on Ghid al comunicatorului din instituţiile publice, authored by Ana Dinescu, LUMEN Publishing House. Logos Universality Mentality Education Novelty: Economics and Administrative Sciences, 4(1), 67-69.
- Mihai LEPARDA. (2012). ASPECTS OF THE ORGANIZATIONAL COMMUNICATION WITHIN THE ROMANIAN INSTITUTION OF THE SPOKESPERSON. International Journal of Communication Research volume 2 • issue 2 April / June 2012, p. 123-129.
- V. N. Nekhai. (2012). GLOBALIZATION PROCESSES IN THE SOCIOCULTURAL SPACE OF THE ADYG ETHNOS: A REGIONAL DIMENSION. BULLETIN OF THE MOSCOW REGIONAL STATE UNIVERSITY. SERIES: PHILOSOPHICAL SCIENCES. Number: 2 Year: 2012 Pages: 14-20.
- AA Shaov. (2012). Economic man as an ideal model of personality: formation and development in the ideological space of Western European society.
DESPRE AUTOR
ANA DINESCU este doctor în istorie al Universității București – specializarea Istoria Mentalităților, Ana Dinescu are o experiență de peste 10 ani în domeniul jurnalismului și comunicării. După o carieră de jurnalist în presa scrisă, a continuat cu activități în domeniul comunicării politice și diplomat. În prezent, este traducător, editor și jurnalist freelance.