CONSILIEREA FILOSOFICA APRECIATIVA
LUMEN – Copyright © 2019 – Colecția HANDBOOK OF RESEARCH
FORMAT: Tipărit PAGINI: 248 LIMBA: Română
ISBN: 978-973-166-446-0
CUMPARA IN ROMANIA PRIN: Edituralumen.ro, Emag.ro, Librarie.net
CUMPARA IN STRAINATATE PRIN: Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.ca, Amazon.es, Amazon.de, Amazon.it, Alibris.com, Bookdepository.com, Ebay.com, Biblio.com, Biblio.co.uk
GO TO THE ENGLISH VERSION OF THIS PAGE
Descriere:
Dominanta preocuparilor gandirii teoretice a acestui sfarsit/inceput de mileniu este problematica responsabilitatii. Atat de des invocata si din ce in ce mai mult valorizata de specialisti din domenii dintre cele mai diferite: oameni de stiinta, medici, economisti, juristi, educatori, oameni de afaceri, oameni politici si, desigur, moralisti si filosofi, totusi, in mod paradoxal, ideea de responsabilitate nu se reflecta cu aceeasi intensitate si in planul modal-actional. Ca responsabilitatea trebuie sa devina “cheia de bolta a intregului edificiu moral”, cum aprecia Kant, este o afirmatie ce trebuie inca probata in planul actiunii sociale.
O legitima intrebare ramane deschisa: daca responsabilitatea este atat de explicit prezenta in constiinta teoretica a timpului nostru, atunci unde ne sunt totusi responsabilii; responsabilii, de o maniera concreta, care actioneaza distinct in situatii ce solicita solutii diferite, asumandu-si datoria de a fi Om, adica fiinta morala, preocupata de destinul omului si a umanitatii? (Autorul)
Domenii de interes:
- filosofie
- consiliere filosofica
- etica apreciativa
CUPRINS
CUVÂNT ÎNAINTE (pp. 11-25)
PARTEA I (pp. 27-89) – Consilierea filosofică apreciativă individuală
CAPITOLUL I (pp. 27-65) – Consilierea apreciativă. Prezentare generală
Antonio SANDU
Fundamente teoretice ale consilierii filosofice apreciative; Construcţionism şi postmodernism; Caracteristicile epistemologiilor construcţioniste; Modele teoretice în consilierea filosofică; Consilierea filosofică. Modelul anchetei apreciative; Dimensiunile eticii afirmativ; Un model afirmativ-apreciativ în consilierea filosofică; Modele teoretice în consilierea filosofic; Construcţia autonomiei individului în practica filosofică; Consilierea filosofică în orizontul intervenţiilor psihosociale; Dimensiuni epistemice ale consilierii filosofice apreciative.
CAPITOLUL II (pp. 67-89) – Cadre metodologice în consilierea filosofică apreciativă
Antonio SANDU, Simona PONEA
Fazele procesului de consiliere apreciativă; Studiu de caz; Construirea unei relaţii de parteneriat consilier-client; Explorarea în adâncime a strategiilor de succes ale clientului; Explorarea soluţiilor alternative în parteneriat între client şi consilier; Identificarea unor căi inovative de a crea viitorul dorit de client pentru sine însuşi; Implementarea strategilor de autorealizare a clientului; Model de implementare a procesului de consiliere; Încurajarea acţiunii pozitive.
PARTEA A II-A (pp. 91-127) – Consilierea filosofică de grup
CAPITOLUL III (pp.91-107) – Grupul de socializare apreciativ ca model de creativitate colaborativă
Antonio SANDU, Simona PONEA
„Dimineaţa la cafea” – grupul de socializare apreciativ; Etapa 1: Discovery; Etapa 2: Dream; Etapa 3: Design; Etapa 4: Destiny; Povestea mea de succes; Povestea; Copacul oportunităţilor; Jocul complimentelor; Fiţi cei mai buni; Jocul de rol; Utilizarea de materiale ajutătoare: audio, video, materiale în format tipărit.
CAPITOLUL IV (pp. 109-127) – De la etica apreciativă la cafeneaua filosofică virtuală
Antonio SANDU
Clarificări terminologice; Virtualizarea spaţiului social; Cafeneaua filosofică; Cafeneaua filosofică virtuală (Virtual Philo Cafe); Cafeneaua filosofică virtuală. Virtual Filo Cafe; Tehnici în Cafeneaua Filosofică Virtuală; Metoda complimentelor; Transfigurarea filosofică; Identificarea virtuţii; Experimentul mental; În urmărirea imaginară a fericirii; În căutarea lui Moş Crăciun.
PARTEA A III-A (pp. 129-205) – Practica filosofică în organizaţii
CAPITOLUL V (pp. 129-149) – Preliminarii la un model socio-semiotic al acţiunii comunicative
Antonio SANDU
Contextul aplicabilităţii modelului; Postpozitivism şi social-construcţionism. Perspective ontologice şi gnoseologice în originarea modelului propus; Modelul dublei deconstrucţii; Contribuţii la dezvoltarea ideii de ,,deconstrucţie”; Acţiune comunitativă şi raţionalitate socială; Deconstrucţia dialecticii; Constructul social şi terţul secret inclus; Construcţionismul fractal – metodologie în semiotica socială; Construcţionismul social; De la ancheta apreciativă la semiotica socială.
CAPITOLUL VI (pp. 151-167) – Medierea ca acţiune comunicativă şi practică filosofică
Antonio SANDU
Medierea – acţiune comunicativă şi practică filosofică; Comunicare şi creativitate în mediere. Stiluri de mediere; Medierea facilitativă; Medierea evaluativă; Medierea transformativă (transformaţională); Medierea narativă; Medierea apreciativă.
CAPITOLUL VII (pp. 169-185) – O introducere în practica filosofică şi etica bazată pe valori. Regândirea acţiunii sociale. Valori fundamentale
Antonio SANDU
Practica flosofică ca o căutare a alterităţii; Practica filosofică ca deconstrucţie a discursului filosofic; Criticile aduse practicii filosofice ca parte a filosofiei; Natura antiepistemică a practicii filosofice; Natura anti-academică a practicii filosofice; Consilierea etică ca practică filosofică – abordări inovatoare; Hexada semiotică a practicii filosofice.
CAPITOLUL VIII (pp. 187-205) – Practica filosofică în sfera serviciilor sociale
Antonio SANDU, Simona PONEA
Bunăstarea socială şi practica filosofică; Contextul abordării consilierii filosofice în practica socială; Vulnerabilitatea socială ca limitare treptată a autonomiei; Consilierea etică şi consilierea de etică; Procesul de consiliere de etică; Valorile constitutive ale sistemelor sociale; Valori practice (valori operaţionale) ale sistemelor sociale; Stadiul explorării în profunzime a dilemelor etice; Explorarea semnificaţiilor particulare ale tuturor opţiunilor posibile; Acordul etic şi elaborarea contractului moral; Supervizarea de etică.
PARTEA A IV-A (pp. 207-241) – Către o nouă abordare a discursului filosofic în spaţiul educaţional
CAPITOLUL IX (pp. 207-230) – Abordarea apreciativă a filosofiei. Către o nouă abordare a discursului filosofic în spaţiul educaţional
Antonio SANDU
Valori etice afirmativ-apreciative. Succesul şi harul; Etica afirmativ-apreciativă şi teologia vocaţională; De la etica ispăşirii la societatea bunăstării; Libertatea ca experienţă afirmativă; Libertatea ca şi experienţă a accesului la transcendenţă; Predarea apreciativă a filosofiei; Abordarea apreciativă a filosofiei; Seminarii apreciative; Modelul 4D în didactica apreciativă; Discovery (descoperirea libertăţii); ;Dream (visul – libertatea ca posibilitate); Design (construcţia libertăţii); Destiny (destinul libertăţii).
CAPITOLUL X (pp. 231-233) – Logosul seductiv şi construcţia realităţii. O lectură semiotică asupra volumului: comunicare simbolică şi seducţie, autor sandu frunză, Editura Științifică tritonic 2014
Antonio SANDU
Logocentrismul postmodernităţii; Logos poruncitor şi logos seductiv.
CAPITOLUL XI (pp. 235-241) – Consilierea filosofică ca pretext pentru filosofare. Reflecţii pornind de la volumul: comunicare şi consiliere filosofică, autor sandu frunză, Editura Științifică eikon, bucureşti, 2019
Consilierea filosofică ca ramură a filosofiei; Consilierea filosofică între profesionalizare şi vulgarizare; Practica filosofică între gândirea critică şi intrinsecul filosofic al fiinţării; Consilierea filosofică ca practică spirituală; Consiliere şi terapie filosofică.
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ (pp. 243-247)
EVENIMENTE ŞI RECENZII
RECENZIE
FRUNZA, SANDU. (2019). On the Communication and Practice of Philosophical Counselling and Philosophical Practices. Logos Universality Mentality Education Novelty: Philosophy & Humanistic Sciences, 7(2), 73-77.
Este inevitabil faptul că practicile filozofice vor deveni o preocupare semnificativă în spațiul cultural românesc. Urmând exemplul practicilor de consiliere occidentale, gânditorii români au început să teoretizeze și să exerseze diferite forme de filosofie aplicată și consiliere filosofică. Una dintre cele mai productive și mai creative voci din domeniul filosofiei aplicate este profesorul Antonio Sandu. Volumul Consilierea filosofică apreciativă, împreună cu alte lucrări publicate sub semnătura autorului, reprezintă o contribuție majoră la dezvoltarea și implementarea consilierii filozofice. Textele lui Antonio Sandu pot fi utilizate ca punct de plecare pentru constructia teoretica, pentru exercițiile practicienilor, dar și pentru cei care doresc un sprijin instituțional in construirea programelor de instruire în domeniul practicii filosofice și consilierii filosofice.
MASS MEDIA SI SOCIAL MEDIA
ANTONIO SANDU – INTRODUCERE IN CONSILIEREA FILOSOFICA
Consilierea filosofica reprezinta o practica interogativa in care un filosof urmareste sa-l impulsioneze pe celalalt (persoana consiliata) sa reflecteze despre sine si pozitia sa in lume.
ANTONIO SANDU – DESPRE TOTALITATE IN CONSILIEREA FILOSOFICA
Antonio Sandu – Consilierea filosofica realizata din perspectiva metafizicii cuantice. Ideea de totalitate poate sta la baza unei regasiri a constiintei individuale ca fiind situata in orizontul fiintial al totalitatii.
ANTONIO SANDU: CONSILIEREA FILOSOFICA – MEDICALIZAREA VIETII SOCIALE
Antonio Sandu despre consilierea filosofica pornind de la volumul „Consilierea filosofica apreciativa” (coord. Antonio Sandu, Editura Științifică Lumen, 2019) in care se analizeaza medicalizarea vietii sociale ca risc pentru societatea postmoderna si rolul consilerii filosofice in intelegerea dilemelor existentiale, precum si despre eroism ca valoare constitutiva a modernitatii si posibila valoare constitutiva a societatii post-epidemice.
ANTONIO SANDU: DEZVOLTARE PERSONALA SI ZEN. CONSILIEREA FILOSOFICA
Despre Zen autentic, autenticitate si pseudo-zenisme. A fi Zen sau a trai zen?
ANTONIO SANDU: VIZUALIZAREA GHIDATĂ ÎN CONSILIEREA FILOSOFICĂ ȘI DEZVOLTAREA PERSONALĂ
Semnificatii ale vizualizarii ghidate, legatura cu practicile meditative dar si cu elemente de programare neurolingvistica, psihologie contemporana, transa si imagerie dirijata.
ACEASTA CARTE A FOST CITATA IN URMATOARELE LUCRARI
- Frunza, S. (2020). Practician în consultanță și consiliere filosofică (curs online)
- Frunză, S. (2019). On the Communication and Practice of Philosophical Counselling and Philosophical Practices. LOGOS, UNIVERSALITY, MENTALITY, EDUCATION, NOVELTY. Section: Philosophy and Humanistic Sciences, 7(2), 73-77.
- Hațegan, V. P. (2019). ASPECTE ALE COMUNICĂRII ÎN CONSILIEREA FILOSOFICĂ. Revista de filosofie, 66(6), 783-794.
- Hațegan, V. (2021). The practice of counseling between philosophy and spirituality, an interdisciplinary approach. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 20(58),146-160
- Morariu, I.-M. (2020). The dialogue between Church and Society in the contemporary world. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 19(57), 277-281.
PUTETI CITI ACEASTA CARTE IN URMATOARELE BILIOTECI
- Biblioteca Centrală Universitară “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, România
- Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” din Timişoara
- Biblioteca Centrală Universitară “Mihai Eminescu” Iași
- Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti
- Biblioteca Academiei Române
- Biblioteca „Valeriu Bologa” a Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca
- Biblioteca Universității din Pitești
- Biblioteca Universității de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București
- Biblioteca Academiei de Studii Economice din București
- Biblioteca Universității din Craiova
- Biblioteca Universității din Petroșani
- Biblioteca Universității din Oradea
- Biblioteca Universității “Ovidius” din Constanța
- Biblioteca Universității de Medicină și Farmacie din Târgu Mureș
- Biblioteca Universității Petrol-Gaze din Ploiești
- Biblioteca Universității Naționale de Muzică din București
- Biblioteca Universității de Medicină și Farmacie din Craiova
- Biblioteca Universității „Lucian Blaga“ din Sibiu
- Biblioteca Universității „Dunărea de Jos“ din Galați
- Biblioteca Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
- Biblioteca Universității „Vasile Alecsandri“ din Bacău
- Biblioteca Universităţii „Valahia” din Târgoviște
- Biblioteca “Avram Filipaş”, Universitatea Titu Maiorescu din București
- Biblioteca Universității Politehnica din București
- Biblioteca Universității „Transilvania” din Brașov
- Biblioteca Universităţii „Ștefan cel Mare” din Suceava
- Biblioteca Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași
- Biblioteca Universității Politehnica din Timișoara
- Biblioteca Județeană “Lucian Blaga” Alba
- Biblioteca Județeană “Alexandru D. Xenopol” Arad
- Biblioteca Județeană ”Dinicu Golescu” Argeș
- Biblioteca Judeţeană “C. Sturdza” Bacău
- Biblioteca Judeţeană “GH. ŞINCAI” Bihor
- Biblioteca Judeţeană “George Coșbuc” Bistrița Năsăud
- Biblioteca Judeţeană “George Barițiu” Brașov
- Biblioteca Județeană “Panait Istrati” Brăila
- Biblioteca Judeţeană “V. Voiculescu” Buzău
- Biblioteca Județeană “Alexandru Odobescu” Călărași
- Biblioteca Judeţeană “BOD PÉTER” Covasna
- Biblioteca Judeţeană “Gheorghe Asachi” Iași
DESPRE AUTOR
PROF UNIV. DR. HABIL. ANTONIO SANDU este cercetător coordonator al Centrului de Cercetări Socio-Umane LUMEN, cadru didactic în cadrul Facultății de Drept și Științe Administrative a Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, coordonator de doctorate în cadrul Școlii Doctorale de Sociologie a Universității din Oradea, directorul Editurii LUMEN şi preşedintele Asociaţiei LUMEN, autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi autor sau coautor a peste 150 de articole ştiinţifice în domeniul sociologiei, filosofiei, justiției restaurative, eticii aplicate, asistenței sociale etc. Contribuția originală a activității științifice a autorului pornește de la construcția socială a realității și construcționismului social, așa cum se prezintă acestea din perspectivă semiologică. Prof. Antonio Sandu analizează construcția socială a realității dezvoltând propria versiune a construcționismului social, care operează la intersecția dintre paradigma constructivistă și teoria acțiunii comunicative.